Μιχάλης Μπερκουτάκης · 17 ώρ. ·
Τῌ ΚΘ΄ (29η) ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Η ΣΥΝΑΞΙΣ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΔΙΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΑΛΟΥ (ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ).
Η ασματική ακολουθία του αγίου Ανδρέου του δια Χριστόν σαλού είναι χρονικά το πρώτο υμνογραφικό μου πόνημα. Γράφτηκε με πολύ μεράκι και μεγάλη αγάπη για τον άγιο κατά την περίοδο της διετούς στρατιωτικής μου θητείας, από τον Σεπτέμβριο του 1995 εώς και τον Αύγουστο του 1997, σε μία περίοδο πολύ μεγάλων προσωπικών θλίψεων και οικογενειακών πειρασμών.
Κατά την θεομητορική εορτή της Αγίας Σκέπης, την 28η Οκτωβρίου, εορτάζουμε, ως γνωστόν, την ανάμνηση του θαυμαστού οράματος, που είδε ο άγιος Ανδρέας ο δια Χριστόν σαλός και ο μαθητής του όσιος Επιφάνιος στον ιερό ναό της Παναγίας των Βλαχερνών στην Βασιλεύουσα των πόλεων. Ως το δευτερεύον πρόσωπο της εορτής της Αγίας Σκέπης ο όσιος Ανδρέας ο δια Χριστόν σαλός τιμάται την αμέσως επόμενη ημέρα με την ακολουθία της συνάξεώς του, κατά το αρχαίο και πάγιο έθος του σαββαΐτικου τυπικού.
Με αφορμή τον αυριανό εορτασμό της συνάξεως του οσίου Ανδρέου του δια Χριστόν σαλού , αναδημοσιεύω την ασματική του ακολουθία μαζί με το συναξάρι του στο αρχαιοελληνικό πρωτότυπο κείμενο και την νεοελληνική του μετάφραση.
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ του ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΔΙΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΑΛΟΥ (ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ):
Ὁ ἐν ἁγίοις πατὴρ ἡμῶν Ἀνδρέας διήνυσε τὸν βίον ἐν τῇ βασιλίδι τῶν πόλεων ἐν τοῖς χρόνοις τοῦ φιλοχρίστου αὐτοκράτορος Λέοντος. Ἦν δὲ Σκύθης τῷ γένει καὶ δοῦλος, δουλεύων παρά τινι εὐσεβεῖ καί ἐναρέτῳ πρωτοσπαθαρίῳ ᾧ ὄνομα Θεόγνωστος· ὃς ὁρῶν τὴν Ἀνδρέου ὀξύνοιαν καὶ ἀρετὴν ἄγαν ἐτίμα αὐτόν, ὥστε ἐπιμεληθεὶς τὰ τῆς παιδείας αὐτοῦ ἤγαγεν ἐν διδασκαλείῳ ἔνθα τὰ ἱερὰ γράμματα ἔμαθεν. Ὁ ὅσιος ἠγάπα μελετᾷν τὰς γραφὰς καὶ τὰ τῶν μαρτύρων παλαίσματα πρός δε καὶ τῶν ἐν ἀσκήσει λαμψάντων ὁσίων ἡμῶν πατέρων τὸν βίον.
Νυκτός τινος ἀγρυπνοῦντος αὐτοῦ, ὡς εἰώθει, ὁ πολυμήχανος διάβολος μὴ φέρων ὁρᾷν τὸν ἔνθεον αὐτοῦ ζῆλον ἤρξατο κρούειν σφοδρῶς τὰς τῆς οἰκίας θύρας· ὁ δὲ ὅσιος τρομῶν ἔδραμε ἐπὶ τὴν ἰδίαν αὐτοῦ κλίνην καὶ βαθέως ὑπνώσας εἶδε κατ’ ὄναρ δύο παρεμβολὰς ἔν τινι θεάτρῳ πρὸς ἀλλήλας μαχομένας· ἐκεῖ μὲν πολλοὺς ἄνδρας σεβασμίους λευχειμονοῦντας ἐκεῖ δὲ Αἰθίοπας μελάγχρους. Ὤφθη δὲ αὐτῷ νεανίας τις πάνυ ὡραῖος τῷ κάλλει φέρων ἐν τῇ χειρὶ αὐτοῦ τρεῖς πολυτίμους στεφάνους· τούτῳ προσελθὼν ὁ ὅσιος ἤρετο πῶς ἄν τις δύναιτο τοὺς πολυτίμους ἐκείνους στεφάνους κτήσασθαι· ὁ δέ ἔφη τοὺς στεφάνους εἶναι τῶν τοὺς μελάγχρους Αἰθίοπας νικώντων, προέτρεψέ τε αὐτόν πολεμήσειν ἐκείνους λέγων· ἀπό τοῦδε ἔσει φίλος καὶ ἀδελφός μου, γυμνὸς ἀγωνίζου τὸν καλὸν ἀγῶνα, γενοῦ δι’ ἐμὲ σαλός κἀγὼ δωρήσομαί σοι πολλὰ ἀγαθὰ ἐν τῇ βασιλείᾳ μου.
Ἔξυπνος δὲ γενόμενος ὁ ὅσιος ἔγνω τὸν Θεόν καλοῦντα αὐτὸν ἐν τῷ ἐνυπνίῳ ὑποκριθῆναι τὸν σαλόν. Τὴν δὲ ἐπιοῦσαν νύκτα ἐπορεύθη πρὸς τὸ κείμενον παρὰ τὸ δῶμα τοῦ κυρίου αὐτοῦ φρέαρ ἔνθα ἤρξατο κραυγάζειν καὶ ἀκαταλήπτους λαλεῖν λόγους διαρρηγνύων ἅμα τὰ ἱμάτια αὐτοῦ. Οἱ δὲ τοῦ οἴκου ὑπηρέται ἐκεῖσε δραμόντες καὶ ἐν τοιούτῳ καταστήματι εὑρόντες τὸν ὅσιον ἀνήγγειλαν τῷ κυρίῳ αὐτῶν τὰ γενόμενα. Ἐλυπήθη μὲν σφόδρα ὁ κύριος αὐτοῦ ἐπὶ τὸ γεγενημένον ἠναγκάσθη δὲ ἐκ τῶν πραγμάτων ὡς σαλὸν καταγράψαι τὸν ὅσιον ἀπολῦσαί τε τοῦτον τῶν τῆς δουλείας δεσμῶν. Μετὰ ταῦτα ὁ μακάριος Ἀνδρέας ἤρξατο περιφερόμενος ἀνὰ τὰς ρύμας τῆς Βασιλευούσης ἐν ὑποκρίσει διάγων σαλότητος. Ἀγογγύστως δὲ ὑπομένων τὴν ἐσχάτην πτωχείαν φέρων τε γενναίως τῶν πονηρῶν ἀνθρώπων τοὺς ποικίλους ὀνειδισμούς –συχνάκις γὰρ λίαν σκληρῶς πρὸς αὐτὸν οἱ τοιοῦτοι ὑπῆρχον διακείμενοι– καὶ διάγων ἐν κόσμῳ βίον κατὰ πάντα ἀσκητικὸν καὶ ἰσάγγελον ταχέως κατέλαβε τὸ τῆς χριστομιμήτου ταπεινώσεως περίοπτον ὕψος τῆς ἡγιασμένης αὐτοῦ ψυχῆς κοσμηθείσης διὰ τῶν ὑπερφυῶν τοῦ Παναγίου Πνεύματος χαρισμάτων. Ὅσον μὲν ὁ ὅσιος πρὸς τὸ ἀκρότατον ἀνῄει τῆς τελειότητος ὕψος τόσον δὲ ἐπεμελεῖτο κρύπτειν τὴν πνευματικὴν αὐτοῦ πολιτείαν ὑπὸ τὰς σοφὰς μηχανὰς τῆς σαλότητος κατεργάζεσθαί τε ἅμα δι΄ αὐτῶν τὴν τῶν ἁμαρτωλῶν καὶ ἐμπαθῶν ἀνθρώπων διόρθωσιν.
Ἐπειδὴ δὲ κατὰ τὸν ἀψευδῆ τοῦ Κυρίου λόγον· οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη· οὐδὲ καίουσι λύχνον καὶ τιθέασιν αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ΄ ἐπὶ τὴν λυχνίαν καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ (Ματθ. ε΄, 14-15) ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς θαυμαστῶς ᾠκονόμησε τὴν φανέρωσιν τῆς ξενοτρόπου πολιτείας τοῦ δούλου αὐτοῦ εἰς ὠφέλειαν ἡμῶν καὶ ἔλεγχον, ὥστε τοὺς μὲν ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν τοὺς δὲ τοῖς τύποις λατρεύοντας εἰς επίγνωσιν τῆς ἀληθοῦς εὐσεβείας ἐλθεῖν. Περιφερόμενος ποτὲ ἐν τῇ Βασιλευούσῃ ὁ ὅσιος ὑπήντησε τρεῖς ἐναρέτους νεανίας, ὧν ὁ πρεσβύτερος προσῆλθεν αὐτῷ θεόθεν φωτισθεὶς καὶ ἐννοήσας τῆς τοῦ ὁσίου ἁγιότητος τὸ μυστήριον,. Ὁ δὲ ὅσιος ἐξέφηνε τῷ νεανίᾳ τὸ ὄνομα αὐτοῦ λέγων· σύ εἶ ὁ Ἐπιφάνιος, ἀπὸ τοῦ νῦν ἔσει μου φίλος καὶ τέκνον πνευματικόν· προεῖπε δὲ αὐτῷ ὅτι ἔσοιτο ποτὲ ἐπίσκοπος ἐν τῇ Βασιλευούσῃ καὶ πολλῶν λογικῶν προβάτων ποιμήν. Ἄχρι δὲ τῆς κοιμήσεως αὐτοῦ ὁ ὅσιος ἔμελλε ἀποκαλύπτειν μόνῳ τῷ πιστῷ αὐτοῦ μαθητῇ Ἐπιφανίῳ τὰς παρὰ Θεοῦ δωρουμένας αὐτῷ θεωρίας ὁδηγεῖν τε αὐτὸν ἀπλανῶς εἰς ὁδὸν τελειότητος.
Παννυχίδος ποτὲ γενομένης ἐν τῷ τῆς Ἁγίας Σοροῦ παρεκλησίῳ τῷ κειμένῳ παρὰ τῷ ναῷ τῆς Θεοτόκου τῆς ἐπικαλουμένης τῶν Βλαχερνῶν παρῆσαν ὁ μακάριος Ἀνδρέας καὶ ὁ ἱερὸς Ἐπιφάνιος. Ὀψὲ τῆς νυκτός τῆς παννυχίδος ἤδη προϊούσης ὅ τε ὅσιος καὶ ὁ Ἐπιφάνιος εἶδον τὴν Θεομήτορα ἐνδόξως εἰσερχομένην ἐν τῷ ναῷ καὶ δορυφορουμένην ὑπὸ πλήθους λευχειμόνων ἁγίων ἐν οἷς ὁ Τίμιος Πρόδρομος καὶ Ἰωάννης ὁ Θεολόγος. Ἡ δὲ Θεομήτωρ διὰ τῶν βασιλικῶν πυλῶν εἰσελθοῦσα προέβη ἐπὶ τὸ θυσιαστήριον, ἔνθα γονυπετήσασα πολὺν διῆλθε χρόνον δακρυρροοῦσα καὶ δεομένη τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ αὐτῆς καὶ Θεοῦ ὑπὲρ σωτηρίας τοῦ κόσμου. Μετὰ δὲ ταῦτα τὸ στίλβον μαφόριον ἐκ τῆς ἀχράντου κεφαλῆς ἐκδυσαμένη διὰ τῶν πανάγνων αὐτῆς χειρῶν ὕπερθεν ἐφήπλωσε τοῦ χριστωνύμου λαοῦ ἐκτυποῦσα οὕτω τὴν προστασίαν καὶ σκέπην, ἣν τῇ μεσιτείᾳ αὐτῆς παρέχει τῇ Βασιλευούσῃ καὶ τῷ τῆς πόλεως λαῷ. Ἐστώσης μὲν τῆς Θεομήτορος ἐν τῷ ναῷ ἡ ἱερὰ ἐσθὴς διετέλει χάριν τοῖς πιστοῖς ἀναδύουσα, ἀναλαμβανομένης δὲ εἰς οὐρανούς ἤρξατο καὶ ἡ θεία αὐτῆς Σκέπη συστελλομένη, ἕως οὗ ὅλως ἐξέλιπε. Τὴν τοιαύτην ὀπτασίαν ἠξιώθη ἰδεῖν ὁ θεῖος Ἐπιφάνιος τῇ τοῦ ὁσίου μεσιτείᾳ, εἰς ἀνάμνησιν δὲ αὐτῆς ἐθεσπίσθη ὕστερον ἡ τῆς Ἁγίας Σκέπης ἑορτή.
Ὁ δὲ μακάριος Ἀνδρέας πληρώσας τὸ στάδιον τῶν ἀγώνων προέγνω ὑπερφυῶς τὴν ἰδίαν αὐτοῦ κοίμησιν. Συμβουλεύσας δὲ τὸ τελευταῖον τὀν ἱερόν Ἐπιφάνιον καὶ προφητικῶς προειπὼν τὰ περὶ τοῦ βίου αὐτοῦ ηὐλόγησεν αὐτὸν καὶ ἠσπάσατο τὸ ἔσχατον· εἶτα πορευθεὶς εἰς τὸ τοῦ ἱπποδρόμου θέατρον εὐχὴν ἐποιεῖτο ὑπὲρ τῶν ἐν θλίψεσι καὶ ἀνάγκαις· χαμαί δὲ κατακλιθεὶς ὁρῶν τε ἀγαλλομένῳ προσώπῳ ἀγγέλους τὴν ἁγίαν αὐτοῦ ψυχὴν ἐλθόντας ἀναλαβεῑν παρέδωκε τὸ πνεῦμα εἰς χεῖρας Θεοῦ. Τοῦ ὁσίου δὲ κοιμηθέντος ἄρρητος εὐωδία ἐξεχύθη ἐν τῷ ρυπαρῷ ἐκείνῳ τόπῳ, ἅτε ἀφθόνου μύρου ἀναβλύσαντος ἐκ τοῦ ἁγίου αὐτοῦ λειψάνου. Γυνὴ δέ τις πτωχὴ ἐν καλύβῃ οἰκοῦσα ἐγγύς τοῦ τόπου ἐκείνου τὴν τοῦ μύρου ὀσμήν ὀσφρανθεῖσα ἔδραμεν ἔνθα ἔκειτο ὁ ὅσιος καὶ τὸ ἅγιον αὐτοῦ λείψανον θεασαμένη ἔδραμεν ἔκθαμβος ἀναγγεῖλαι τοῖς πέλας τὸ θαῦμα. Πολλοὶ μὲν ἔδραμον ἐκεῖσε, οὐχ εὗρον δὲ τὸν ὅσιον τοῦ ἁγίου αὐτοῦ λειψάνου μετατεθέντος ὑπὸ Θεοῦ. Εἶδον δὲ ἅπαντες ὑπερφυὲς φῶς ἐν τῷ τόπῳ ὠσφράνθησάν τε τὴν ἄρρητον εὐωδίαν τοῦ ουρανίου μύρου. Τὴν μακαρίαν τοῦ ὁσίου ψυχὴν ἐθεάσατο καὶ ὁ ἱερός Ἐπιφάνιος εἰς οὐρανοὺς ὁλὀφωτον ἀναβαίνουσαν καὶ ὑπὸ ἁγίων ἀγγέλων δορυφορουμένην.
Ὁ μακάριος Ἀνδρέας ἓξ καὶ ἑξήκοντα ἐτῶν γενόμενος ἐτελειώθη τῇ κη΄ (28η) τοῦ μηνός Μαΐου καί νῦν παρεστὼς τῷ θρόνῳ τῆς Ὑπερθέου Τριάδος ἀπαύστως πρεσβεύει ὑπὲρ πάντων τῶν εὐσεβῶν καὶ ὀρθοδόξων χριστιανῶν. Ἀμήν.
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΔΙΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΑΛΟΥ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ):
Ὁ μετά τῶν ἁγίων εὐρισκόμενος πατέρας μας Ἀνδρέας ἔζησε στή Βασιλεύουσα κατά τά χρόνια τῆς βασιλείας τοῦ φιλοχριστοῦ αὐτοκράτορα Λέοντα. Ἦταν Σκύθης τήν καταγωγή καί ὑπηρεοῦσε ὡς δοῦλος ἕναν εὐσεβῆ καί ἐνάρετο πρωτοσπαθάριο, πού ὀνομαζόταν Θεόγνωστος. Ὁ κύριος του, βλέποντας τήν ἐξυπνάδα καί τίς ἱκανότητές του, τόν ἐκτιμοῦσε ἰδιαίτερα καί φρόντισε νά τόν μορφώσει, στέλνοντας τόν σέ διδασκαλεῖο, ὅπου καί σπούδασε τά ἱερά γράμματα. Ὁ νεαρός Ἀνδρέας ἀγαποῦσε νά μελετᾶ τίς Γραφές, τά μαρτύρια τῶν ἁγίων, ἀλλά καί τό βίο τῶν ὁσίων πατέρων.
Μία νύκτα ἀγρυπνοῦσε, κατά τή συνήθειά του, στό σπίτι τοῦ κυρίου του. Ὁ πολυμήχανος, ὅμως, διάβολος, πού δέν ἄντεχε νά βλέπει τήν ἀρετή καί τόν ἔνθεο ζῆλο του, ἄρχισε νά κτυπᾶ μέ δύναμη τίς πόρτες τοῦ σπιτιοῦ. Ὁ ὅσιος Ἀνδρέας ἔτρεξε τρομαγμένος στό κρεβάτι του. Ὕστερα ἀπό αὐτό, ἔπεσε σέ βαθύ ὕπνο καί εἶδε στό ὄνειρό του, πώς βρέθηκε σέ ἕνα θέατρο. Ἐκεῖ εἶδε δύο ἀντίπαλες παρατάξεις, πού βρίσκονταν σέ πόλεμο. Ἀπό τή μία μεριά βρισκόταν πολλοί λευκοντυμένοι καί σεβάσμιοι ἄνδρες, ἐνῶ ἀπό τήν ἄλλη μεριά βρίσκονταν μαῦροι Αἰθίοπες. Τότε ἐμφανίστηκε ἕνας πανέμορφος Νέος, πού κρατοῦσε στό χέρι τοῦ τρία πολύτιμα στεφάνια. Ὁ ὅσιος πλησίασε τόν πανέμορφο αὐτό Νέο καί τόν ρώτησε πώς μπορεῖ κανείς νά ἀποκτήσει τά πολύτιμα αὐτά στεφάνια. Ὁ πανέμορφος, τότε, Νέος τοῦ ἐξήγησε πώς αὐτά τά στεφάνια ἀνήκουν σέ αὐτούς πού νικοῦν τούς μαύρους Αἰθίοπες καί τόν προέτρεψε νά πολεμήσει ἐναντίον τους, λέγοντας: «…Ἀπό αὐτή τή στιγμή θά εἶσαι φίλος καί ἀδελφός Μου. Ἀγωνίσου γυμνός τόν καλόν ἀγώνα. Γίνε γιά χάρη Μου σαλός καί Ἐγώ θά σού χαρίσω πολλά ἀγαθά στή Βασιλεία Μου…».
Ὁ ὅσιος κατάλαβε, πώς ὁ ἴδιος ὁ Θεός τό καλοῦσε νά ὑποκριθεῖ τό σαλό. Ἔτσι, τό ἑπόμενο βράδυ πῆγε στό πηγάδι, πού βρισκόταν κοντά στό ὑπνοδωμάτιο τοῦ κυρίου του καί ἄρχισε νά φωνάζει καί νά προφέρει ἀκατανόητα λόγια, ἐνῶ μέ ἕνα μαχαίρι ἔσκιζε τά ροῦχα του. Οἱ ὑπηρέτες τοῦ σπιτιοῦ, πού ἔτρεξαν κοντά του καί τόν βρῆκαν σέ αὐτή τήν κατάσταση, ἀνήγγειλαν στόν κύριό του, ὅτι ὁ Ἀνδρέας τρελάθηκε. Ὁ κύριός του λυπήθηκε γιά τό γεγονός, ἀλλά, τελικά, ἀναγκάστηκε νά τόν καταγράψει ὡς τρελό καί νά τόν ἀπελευθερώσει ἀπό τά δεσμά τῆς δουλείας. Μετά ἀπό αὐτό ὁ μακάριος Ἀνδρέας ἄρχισε νά περιφέρεται στούς δρόμους τῆς Βασιλεύουσας καί νά ζεῖ σάν σαλός.
Ὑπομένοντας ἀγόγγυστα τήν περιφρόνηση καί τόν κατατρεγμό τῶν ἀνθρώπων, πού τοῦ φέρονταν πολύ συχνά μέ μεγάλη σκληρότητα, καί ζώντας βίο ἀσκητικό μέσα στόν κόσμο ἔφτασε πολύ γρήγορα σέ βάθος ταπεινώσεως καί ἡ ἁγιασμένη ψυχή του στολίστηκε μέ ὅλα τά ὑπερφυσικά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὅσο, πάλι, ὁ ὅσιος ἀνερχόταν πρός τό ἀκρότατο ὕψος τῆς ὑπερτέλειας τελειότητας, τόσο φρόντιζε νά κρύβει τήν πνευματική του πολιτεία καί ἁγιότητα πίσω ἀπό τά σοφά τεχνάσματα τῆς σαλότητας καί, ταυτόχρονα, νά κατεργάζεται μέσα ἀπό αὐτά τή διόρθωση τῶν ἁμαρτωλῶν καί ἐμπαθῶν ἀνθρώπων.
Ἐπειδή, ὅμως, κατά τό λόγο τοῦ Κυρίου: «…οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὅρους κειμένη, οὐδέ καίουσι λύχνον καί τιθέασιν αὐτόν ὑπό τόν μόδιον, ἄλλ΄ ἐπί τήν λυχνίαν καί λάμπει πάσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ…» (Μτθ. 5, 14-15), ὁ φιλάνθρωπος Θεός οἰκονόμησε μέ θαυμαστό τρόπο τή φανέρωση τῆς παράξενης πολιτείας τοῦ δούλου Του, ὥστε νά ὠφεληθοῦμε μέσα ἀπό αὐτήν ὅλοι οἱ χριστιανοί, καί οἱ μέν ἁμαρτωλοί νά παρακινηθοῦμε σέ μετάνοια, οἱ δέ τυπολάτρες σέ ἐπίγνωση τῆς ἀληθινῆς εὐσέβειας. Ἐνῶ, λοιπόν, περιφερόταν στή Βασιλεύουσα ὁ ὅσιος συνάντησε τρεῖς ἐνάρετους νέους. Ὁ μεγαλύτερος ἀπό αὐτούς, φωτισμένος ἀπό τό Θεό, κατανόησε τό μυστήριο τῆς ἁγιότητας τοῦ ὁσίου καί τόν πλησίασε. Ὁ ὅσιος, τότε, ἀπεκάλυψε στό νέο τό ὄνομά του, λέγοντας: «…Ἐσύ εἶσαι ὁ Ἐπιφάνιος. Ἀπό τώρα καί στό ἑξῆς θά εἶσαι ὁ φίλος καί τό πνευματικό μου παιδί…». Ὁ ὅσιος προεῖπε, ἐπίσης, στόν νεαρό Ἐπιφάνιο, πώς μία μέρα θά γινόταν ἐπίσκοπος στή Βασιλεύουσα καί πνευματικός πατέρας πολλῶν ἀνθρώπων. Ἀπό αὐτή τή στιγμή καί μέχρι τήν κοίμηση τοῦ ὁ ὅσιος θά ἀποκαλύπτει, πλέον, μόνο στόν ἔμπιστο μαθητή τοῦ Ἐπιφάνιο τίς οὐράνιες ἀποκαλύψεις πού τοῦ χάριζε ὁ Θεός καί θά τόν καθοδηγεῖ ὡς πνευματικός πατέρας στόν δρόμο τῆς ἀρετῆς καί τῆς ἁγιότητας.
Ἕνα βράδυ στό παρεκκλήσιο τῆς Ἁγίας Σοροῦ, πού βρισκόταν στό Ναό τῆς Παναγίας τῶν Βλαχερνῶν, γινόταν ἀγρυπνία πρός τιμήν τῆς Θεοτόκου. Βρισκόταν ἐκεῖ ὁ μακάριος Ἀνδρέας καί ὁ Ἐπιφάνιος. Ἀργά τή νύκτα καί ἐνῶ ἡ ἀγρυπνία συνεχιζόταν ὁ ὅσιος καί ὁ Ἐπιφάνιος εἶδαν τή Θεοτόκο νά εἰσέρχεται στό Ναό συνοδευόμενη ἀπό πλῆθος λευκοφόρων ἁγίων, ἀνάμεσα στούς ὁποίους ξεχώρισαν τόν Τίμιο Πρόδρομο καί τόν εὐαγγελιστή Ἰωάννη τό θεολόγο. Ἡ Θεοτόκος εἰσῆλθε ἀπό τίς βασιλικές πύλες καί προχώρησε πρός τό θυσιαστήριο. Ἐκεῖ γονάτισε καί ἔμεινε πολλή ὥρα προσευχόμενη πρός τόν Υἱό καί Θεό Της γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου, ἐνῶ ἄφθονα δάκρυα ἔτρεχαν στό πανάγιο πρόσωπό της. Μόλις τελείωσε τήν προσευχή της ἡ Θεοτόκος ἔβγαλε ἀπό τό ἄχραντο κεφάλι τῆς τό ἀστραφτερό της μαφόριο καί τό ἅπλωσε μέ τά πανάγια χέρια της σάν Σκέπη πάνω ἀπό τό ἐκκλησίασμα, συμβολίζοντας μέ τόν τρόπο αὐτό τήν προστασία πού παρεῖχε μέ τή μεσιτεία της στήν Βασιλεύουσα πόλη καί τούς κατοίκους της. Ἐκεῖ τό ἔβλεπαν ὁ ὅσιος Ἀνδρέας καί ὁ Ἐπιφάνιος νά αἰωρεῖται γιά πολλή ὥρα καί νά ἐκπέμπει θεϊκή δόξα. Ὅση ὥρα ἡ Θεοτόκος βρισκόταν μέσα στό Ναό ἡ ἱερή ἐσθήτα τῆς ἐξακολουθοῦσε νά σκορπίζει τή χάρη Της στούς πιστούς. Ὅταν, ὅμως, ἡ Θεοτόκος ἄρχισε νά ἀνεβαίνει στούς Οὐρανούς ἄρχισε καί ἡ θεία Σκέπη της νά συστέλλεται, μέχρι πού χάθηκε τελείως. Τήν ὀπτασία αὐτή ἀξιώθηκε νά δεῖ ὁ Ἐπιφάνιος μέ τή δύναμη τῆς μεσιτείας τοῦ ὁσίου καί σέ ἀνάμνηση της καθιερώθηκε ἀργότερα ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Σκέπης.
Ὁ μακάριος Ἀνδρέας, ἀφοῦ ὁλοκλήρωσε τό στάδιο τῶν ἀγώνων του, προγνώρισε μέ ὑπερφυσικό τρόπο τό χρόνο τῆς κοίμησής του καί πληροφόρησε γιά αὐτήν τόν Ἐπιφάνιο. Ἀφοῦ τοῦ ἔδωσε τίς τελευταῖες του συμβουλές καί τοῦ προεῖπε τά σχετικά μέ τήν μελλοντική ἐξέλιξη τοῦ βίου του, τόν εὐλόγησε καί τόν ἀσπάσθηκε γιά τελευταία. Στή συνέχεια κατευθύνθηκε στό θέατρο τοῦ ἱπποδρόμου καί παραδόθηκε ὅλη τή νύκτα σέ προσευχή γιά τούς ἀνθρώπους πού βρίσκονταν σέ ἀνάγκη. Ἔπειτα ξάπλωσε στή γῆ καί βλέποντας μέ χαρούμενο πρόσωπο τούς ἀγγέλους, πού ἦλθαν γιά νά παραλάβουν τήν ἁγία ψυχή του, παρέδωσε τό πνεῦμα του στά χέρια τοῦ Θεοῦ. Μετά τήν κοίμηση τοῦ ὁσίου ἀνέκφραστη εὐωδία ἁπλώθηκε στόν βρώμικο καί ἀκάθαρτο ἐκεῖνο τόπο, ἐνῶ ἀπό τό λείψανο τοῦ ἁγίου ἀναδιδόταν ἄφθονο μύρο. Μία φτωχή γυναίκα, πού ζοῦσε σέ μία καλύβα κοντά στό σημεῖο αὐτό, αἰσθάνθηκε τήν ἀνέκφραστη καί μεθυστική ἐκείνη εὐωδία καί ἔφτασε πρώτη στό μέρος πού βρισκόταν ὁ ὅσιος. Εἶδε το ἅγιο λείψανό του καί ἔτρεξε ἔκπληκτη νά ἀναγγείλει τό θαῦμα. Πολλοί ἔτρεξαν στό μέρος ἐκεῖνο, ἀλλά πρός μεγάλη τους ἔκπληξη δέν βρῆκαν ἐκεῖ τό ἅγιο λείψανο τοῦ ὁσίου, γιατί ὁ Θεός τό μετέθεσε γιά λόγους πού μόνον Ἐκεῖνος γνωρίζει. Εἶδαν, ὅμως, ὅλοι το ὑπερφυσικό Φῶς πού κάλυπτε τό σημεῖο ἐκεῖνο καί ὀσφράνθηκαν τήν ἄρρητη εὐωδία τοῦ οὐράνιου ἐκεῖνου μύρου. Τήν μακάρια ψυχή τοῦ ὁσίου εἶδε τό πρωί τῆς ἑπόμενης ἡμέρας καί ὁ ἱερός Ἐπιφάνιος νά ἀνεβαίνει ὁλόφωτη στούς Οὐρανούς μέ τή συνοδεία ἁγίων ἀγγέλων.
Ὁ θεῖος Ἀνδρέας τελειώθηκε τήν 28η τοῦ μηνός Μαΐου σέ ἡλικία ἑξήντα ἔξι ἐτῶν και τώρα πού βρίσκεται μπροστά στό θρόνο τῆς ὑπέρθεης Τριάδας πρεσβεύει ἀσταμάτητα γιά τήν εἰρήνη τοῦ κόσμου και για τη σωτηρία ὅλων τῶν εὐσεβών καί ὀρθοδόξων χριστιανῶν. Ἀμήν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου